Testmodus webshop inschakelen

Een website is continue in ontwikkeling. Er zijn updates van verschillende functionaliteiten en/of je past zelf bepaalde dingen aan. Daarom is het altijd goed om bepaalde functionaliteiten te testen. Al helemaal als je bijvoorbeeld een actie of aanbod de deur uit doet. Je kan de testmodus van de webshop activeren zodat je de volledige routing kan doorlopen en kan kijken of alles naar behoren werkt.

1. Ga naar de instellingen van de webshop
Ga bij de instellingen van de webshop naar het tabje betalingen en je komt nu meteen onder ‘Gateways’ terecht.

2. Zet test modus aan
Vink hier Test modus aan. De test modus is vervolgens geactiveerd en je kan de test betalingen uitvoeren.

3. Verwijder de orders
Als je klaar bent met testen dan is het van belang dat je de aangemaakte orders die zijn geplaatst tijdens het testen verwijdert.

4. Factuurnummering aanpassen
Kijk wat het eerstvolgende factuurnummer moet zijn en zorg dat dit goed staat onder Betalingen > Advanced Sequential Order Numbers.

Hoe maak ik een back-up?

  1. Ga naar Duplicator in het dashboard menu
  2. Klik op ‘Maak nieuwe’
  3. Refresh de naam zodat de juiste datum erbij komt te staan
  4. Klik op ‘Volgende’
  5. Vink ‘Ja, ga verder met het aanmaakproces’ aan.
  6. Klik op ‘Maak’ vervolgens wordt het pakket aangemaakt
  7. Vervolgens kan je ervoor kiezen om de bestanden te downloaden. Maar het is op deze manier ook altijd via de FTP weer te bereiken.

Wat is wat en waar vind ik de documentatie; WordPress, thema, plugins

Algemene functionaliteiten

WordPress

Dit is het basis systeem waarmee de gehele website is gebouwd. Het fundament. WordPress maakt gebruik van een basis builder, Gutenberg. Dit wordt gebruikt voor bijvoorbeeld blogberichten. WordPress brengt alle basis functionaliteiten voor een website met zich mee.

Thema

Een thema is het design – het uiterlijk – van de website. Het is een combinatie van functionaliteit en ontwerp.

Een thema bepaalt in welke mate je specifieke onderdelen van je website kunt veranderen, zoals:

  • De header: de bovenkant van je website, met het logo en het menu
  • De footer: de onderkant van de website
  • De lay-out van het blog en pagina’s zoals de 404-pagina
  • In welke mate je het lettertype, de kleuren en de verhoudingen aan kunt passen

Het thema wat ik tegenwoordig gebruik is Divi. Divi maakt ook nog een keer gebruik van een builder die ervoor zorgt dat je de website visueel heel aantrekkelijk kan maken. Deze builder wordt gebruikt op de verschillende pagina’s

Documentatie voor Divi is hier te vinden: https://www.elegantthemes.com/documentation/divi/

Ben je al veel langer klant? Dan is het thema wat gebruikt is BeTheme. BeTheme maakt gebruik van de WPBakery builder. Documentatie daarover is hier te vinden: https://kb.wpbakery.com/docs/learning-more/

Plugins

Plugins voegen losse functionaliteiten toe. Zoals bijvoorbeeld een webshop.

Community plugins

BuddyPress

Dit is de plugin die ervoor zorgt dat je een online community hebt. Met een eigen profiel pagina, groepen, berichten naar elkaar kunnen sturen, vrienden met elkaar kunnen worden.

Documentatie is hier te vinden: https://codex.buddypress.org/

bbPress

Deze plugin voegt een forum toe aan BuddyPress. Een forum is bijvoorbeeld gekoppeld aan een groep. Binnen deze groep is het tabblad ‘Forum’ te vinden. Dit kan bijvoorbeeld heel mooi bij een online programma gebruikt worden omdat er d.m.v. de onderwerpen gestructureerd informatie besproken kan worden. Bij BuddyPress heb je bijvoorbeeld wel een groep met een groepstijdlijn maar als alles daar geplaatst zou worden dan wordt het een rommeltje en kunnen mensen het niet makkelijk over hetzelfde onderwerp hebben.

Documentatie is hier te vinden: https://codex.bbpress.org/

Youzify

Het mag er natuurlijk ook fantastisch uit zien! En daar zorgt Youzify voor. Even in een frisse jas i.p.v. een oubollig forum overzicht.

WPfusion

Bij het gebruik van verschillende plugins en platformen is het wel mooi als alles met elkaar communiceert en dat de juiste dingen zichtbaar worden voor bijvoorbeeld alleen betalende klanten. Hier zorgt WPfusion voor.

Op de website wordt een gebruiker aangemaakt > De website communiceert met MailChimp > MailChimp neemt de aangemaakte gebruiker over in de lijst > Er worden tags aan de gebruiker toegevoegd. Deze zijn eerder in MailChimp aangemaakt > Met de benodigde tags krijgt iemand toegang tot bepaalde pagina’s op de website zoals bijvoorbeeld een gratis weggever of community > Een specifieke groep is vervolgens via MailChimp weer heel makkelijk te bereiken of uit te sluiten. Mensen die al een weggever hebben ontvangen hoeven er niet weer warm voor gemaakt worden maar zijn toe aan de volgende stap, en zo kan je gericht je marketing inzetten.

E-learning plugin

LearnDash

Dit is de e-learning plugin waarmee online programma’s gemaakt kunnen worden.

Documentatie is hier te vinden: https://www.learndash.com/support/

Overige plugins

Yoast SEO

Kan ingezet worden om de Google vindbaarheid te optimaliseren.
Documentatie is hier te vinden: https://yoast.com/beginners-guide-yoast-seo/

Monster insights

Dit is een analytics plugin. In de basis kan je hiermee je in de gaten houden hoeveel mensen er op je website belanden en wat er bekeken wordt.

Documentatie is hier te vinden: https://www.monsterinsights.com/docs/

Duplicator

Hiermee kan je een back-up maken van je website.

Handmatig een nieuwe gebruiker toevoegen

Het kan zijn dat er ergens bij een aanmelding iets niet goed is gegaan of misschien is er een andere reden waarom je handmatig een gebruiker wilt toevoegen. Er wordt hier uitgelegd hoe je een nieuwe gebruiker kan toevoegen maar ook hoe je deze kan toevoegen aan je online programma’s, als hier sprake van is, en via WPfusion de juiste tags kan geven zodat iemand toegang krijgt tot de juiste elementen op je website.

  1. Ga in het dashboard menu aan de achterkant van je website naar Gebruikers en klik op ‘Nieuwe toevoegen’.
  2. Voer de gebruikersnaam (bijvoorbeeld de volledige naam) en het e-mailadres in. Als er zich automatisch een wachtwoord heeft gegenereerd dan kan deze gebruikt worden.
  3. Zorg dat je de bovenstaande gegevens ergens in een bestandje plaatst.
  4. Vink gebruikersmelding versturen uit. Je wilt altijd handmatig een mail sturen met iets meer begeleiding, zoals de pagina waar ingelogd kan worden.
  5. Klik op ‘Nieuwe gebruiker toevoegen’.

Gebruiker toevoegen aan juiste programma’s

Maak je gebruik van LearnDash? Dan kan je de gebruiker toevoegen aan de juiste programma’s.

  1. Klik op de gebruiker
  2. Scroll door naar ‘Student ingeschreven in Cursussen’
  3. Klik op de betreffende cursus en vervolgens op het pijltje naar rechts. De cursus komt dan in het rechter vlak te staan.

Gebruiker toevoegen aan tags via WP fusion

Als je gebruik maakt van WP fusion dan is het van belang om dit ook in te vullen zodat iemand toegang krijgt tot de juiste pagina’s.

  1. Klik op de gebruiker
  2. Scroll door naar ‘WP Fusion’
  3. Klik op ‘Edit tags’ en voeg de juste tags toe. Weet je niet welke dit moeten zijn? Kijk dan even bij een andere gebruiker.

De website ziet er ineens anders uit, blauwe balk, lettertypes etc. (Divi)

Dit gebeurt meestal als er meerdere schermen van de achterkant van de website tegelijk open staan, voornamelijk als 1 pagina in verschillende schermen bewerkt wordt of als er gebruik wordt gemaakt van 2 verschillende builders. Over het algemeen is het opgelost door 1 van de volgende stappen uit te voeren.

1. Afsluiten

Zorg dat je alle schermen afsluit en uitgelogd bent. Ga opnieuw naar de achterkant van je website en login. Sla de pagina waar je aan hebt gewerkt opnieuw op.

2. Css bestand leeg maken

Ga in het dashboard menu (zwarte balk) aan de achterkant van je website naar Divi > Thema opties > Builder > Geavanceerd. Op de eerste regel zie je het volgende staan: Generering statisch CSS-bestand. Klik hier op de zwarte button waar ‘Duidelijk’ op staat. In het Engels is dit ‘Clear’. Waarvan de correcte Nederlands vertaling eigenlijk ‘Leegmaken’ is. Klik op ‘Wijzigingen opslaan’ en kijk of het nu goed is.

3. Cache herladen

Als bovenstaande niet heeft gewerkt dan kan het zijn dat je een cache plugin actie hebt. Zoals bijvoorbeeld WProcket. Dit kan je vinden in het dashboard menu onder ‘Instellingen’. Klik hier op ‘Cache legen’ en vervolgens op ‘Cache preloaden’.

Pin It on Pinterest