Een website is continue in ontwikkeling. Er zijn updates van verschillende functionaliteiten en/of je past zelf bepaalde dingen aan. Daarom is het altijd goed om bepaalde functionaliteiten te testen. Al helemaal als je bijvoorbeeld een actie of aanbod de deur uit doet. Je kan de testmodus van de webshop activeren zodat je de volledige routing kan doorlopen en kan kijken of alles naar behoren werkt.
1. Ga naar de instellingen van de webshop Ga bij de instellingen van de webshop naar het tabje betalingen en je komt nu meteen onder ‘Gateways’ terecht.
2. Zet test modus aan Vink hier Test modus aan. De test modus is vervolgens geactiveerd en je kan de test betalingen uitvoeren.
3. Verwijder de orders Als je klaar bent met testen dan is het van belang dat je de aangemaakte orders die zijn geplaatst tijdens het testen verwijdert.
4. Factuurnummering aanpassen Kijk wat het eerstvolgende factuurnummer moet zijn en zorg dat dit goed staat onder Betalingen > Advanced Sequential Order Numbers.
Dit is het basis systeem waarmee de gehele website is gebouwd. Het fundament. WordPress maakt gebruik van een basis builder, Gutenberg. Dit wordt gebruikt voor bijvoorbeeld blogberichten. WordPress brengt alle basis functionaliteiten voor een website met zich mee.
Thema
Een thema is het design – het uiterlijk – van de website. Het is een combinatie van functionaliteit en ontwerp.
Een thema bepaalt in welke mate je specifieke onderdelen van je website kunt veranderen, zoals:
De header: de bovenkant van je website, met het logo en het menu
De footer: de onderkant van de website
De lay-out van het blog en pagina’s zoals de 404-pagina
In welke mate je het lettertype, de kleuren en de verhoudingen aan kunt passen
Het thema wat ik tegenwoordig gebruik is Divi. Divi maakt ook nog een keer gebruik van een builder die ervoor zorgt dat je de website visueel heel aantrekkelijk kan maken. Deze builder wordt gebruikt op de verschillende pagina’s
Ben je al veel langer klant? Dan is het thema wat gebruikt is BeTheme. BeTheme maakt gebruik van de WPBakery builder. Documentatie daarover is hier te vinden: https://kb.wpbakery.com/docs/learning-more/
Plugins
Plugins voegen losse functionaliteiten toe. Zoals bijvoorbeeld een webshop.
Community plugins
BuddyPress
Dit is de plugin die ervoor zorgt dat je een online community hebt. Met een eigen profiel pagina, groepen, berichten naar elkaar kunnen sturen, vrienden met elkaar kunnen worden.
Deze plugin voegt een forum toe aan BuddyPress. Een forum is bijvoorbeeld gekoppeld aan een groep. Binnen deze groep is het tabblad ‘Forum’ te vinden. Dit kan bijvoorbeeld heel mooi bij een online programma gebruikt worden omdat er d.m.v. de onderwerpen gestructureerd informatie besproken kan worden. Bij BuddyPress heb je bijvoorbeeld wel een groep met een groepstijdlijn maar als alles daar geplaatst zou worden dan wordt het een rommeltje en kunnen mensen het niet makkelijk over hetzelfde onderwerp hebben.
Het mag er natuurlijk ook fantastisch uit zien! En daar zorgt Youzify voor. Even in een frisse jas i.p.v. een oubollig forum overzicht.
WPfusion
Bij het gebruik van verschillende plugins en platformen is het wel mooi als alles met elkaar communiceert en dat de juiste dingen zichtbaar worden voor bijvoorbeeld alleen betalende klanten. Hier zorgt WPfusion voor.
Op de website wordt een gebruiker aangemaakt > De website communiceert met MailChimp > MailChimp neemt de aangemaakte gebruiker over in de lijst > Er worden tags aan de gebruiker toegevoegd. Deze zijn eerder in MailChimp aangemaakt > Met de benodigde tags krijgt iemand toegang tot bepaalde pagina’s op de website zoals bijvoorbeeld een gratis weggever of community > Een specifieke groep is vervolgens via MailChimp weer heel makkelijk te bereiken of uit te sluiten. Mensen die al een weggever hebben ontvangen hoeven er niet weer warm voor gemaakt worden maar zijn toe aan de volgende stap, en zo kan je gericht je marketing inzetten.
E-learning plugin
LearnDash
Dit is de e-learning plugin waarmee online programma’s gemaakt kunnen worden.
Het kan zijn dat er ergens bij een aanmelding iets niet goed is gegaan of misschien is er een andere reden waarom je handmatig een gebruiker wilt toevoegen. Er wordt hier uitgelegd hoe je een nieuwe gebruiker kan toevoegen maar ook hoe je deze kan toevoegen aan je online programma’s, als hier sprake van is, en via WPfusion de juiste tags kan geven zodat iemand toegang krijgt tot de juiste elementen op je website.
Ga in het dashboard menu aan de achterkant van je website naar Gebruikers en klik op ‘Nieuwe toevoegen’.
Voer de gebruikersnaam (bijvoorbeeld de volledige naam) en het e-mailadres in. Als er zich automatisch een wachtwoord heeft gegenereerd dan kan deze gebruikt worden.
Zorg dat je de bovenstaande gegevens ergens in een bestandje plaatst.
Vink gebruikersmelding versturen uit. Je wilt altijd handmatig een mail sturen met iets meer begeleiding, zoals de pagina waar ingelogd kan worden.
Klik op ‘Nieuwe gebruiker toevoegen’.
Gebruiker toevoegen aan juiste programma’s
Maak je gebruik van LearnDash? Dan kan je de gebruiker toevoegen aan de juiste programma’s.
Klik op de gebruiker
Scroll door naar ‘Student ingeschreven in Cursussen’
Klik op de betreffende cursus en vervolgens op het pijltje naar rechts. De cursus komt dan in het rechter vlak te staan.
Gebruiker toevoegen aan tags via WP fusion
Als je gebruik maakt van WP fusion dan is het van belang om dit ook in te vullen zodat iemand toegang krijgt tot de juiste pagina’s.
Klik op de gebruiker
Scroll door naar ‘WP Fusion’
Klik op ‘Edit tags’ en voeg de juste tags toe. Weet je niet welke dit moeten zijn? Kijk dan even bij een andere gebruiker.
Dit gebeurt meestal als er meerdere schermen van de achterkant van de website tegelijk open staan, voornamelijk als 1 pagina in verschillende schermen bewerkt wordt of als er gebruik wordt gemaakt van 2 verschillende builders. Over het algemeen is het opgelost door 1 van de volgende stappen uit te voeren.
1. Afsluiten
Zorg dat je alle schermen afsluit en uitgelogd bent. Ga opnieuw naar de achterkant van je website en login. Sla de pagina waar je aan hebt gewerkt opnieuw op.
2. Css bestand leeg maken
Ga in het dashboard menu (zwarte balk) aan de achterkant van je website naar Divi > Thema opties > Builder > Geavanceerd. Op de eerste regel zie je het volgende staan: Generering statisch CSS-bestand. Klik hier op de zwarte button waar ‘Duidelijk’ op staat. In het Engels is dit ‘Clear’. Waarvan de correcte Nederlands vertaling eigenlijk ‘Leegmaken’ is. Klik op ‘Wijzigingen opslaan’ en kijk of het nu goed is.
3. Cache herladen
Als bovenstaande niet heeft gewerkt dan kan het zijn dat je een cache plugin actie hebt. Zoals bijvoorbeeld WProcket. Dit kan je vinden in het dashboard menu onder ‘Instellingen’. Klik hier op ‘Cache legen’ en vervolgens op ‘Cache preloaden’.