Hoe kan ik mijn gratis weggever of autoresponder testen met maar 1 e-mailadres?

Hier is een hele mooie oplossing voor. Je hebt hiervoor wel een e-mailadres van Gmail nodig.

Die van mij is bijvoorbeeld: mariette.dantuma@gmail.com

Wil ik uittesten met meer e-mailadressen zonder dat ik een nieuw e-mailadres aan hoef te maken? Dan voeg ik een +test1 eraan toe. Het wordt dan: mariette.dantuma+test1@gmail.com.

Het komt dan bij het basis e-mailadres binnen maar wordt door de autoresponder wel gezien als ander e-mailadres. En zo kan je een hele reeks voor jezelf gebruiken.

mariette.dantuma+test2@gmail.com
mariette.dantuma+test3@gmail.com
mariette.dantuma+test4@gmail.com

Etc.

Wel handig als je voor jezelf opschrijft welke je al voor je eigen website hebt gebruikt. Het is wel zo handig om ze namelijk weer uit je abonnee en gebruikerslijst te halen.

Je hoeft bij Gmail verder niks aan te geven over dit mailadres. Je voert het alleen in bij je optin formulier en vervolgens komt het automatisch binnen bij je basis mailadres.

Hoe plaats ik een link naar een product

Gebruik maken van een webshop als coach of therapeut

Als coach of therapeut maak je over het algemeen op een andere manier gebruik van jouw webshop. Iemand komt niet binnen via een overzicht van verschillende producten maar via een pagina waarop jij jouw dienst aanbied of misschien plaats je een directe link in een mailbericht.

Je wilt het een gebruiker zo makkelijk mogelijk maken. De standaard routing is:

  1. Via de diensten pagina of salespage klikt iemand op de button.
  2. De productpagina komt tevoorschijn.
  3. Er wordt op ‘Afrekenen’ geklikt.
  4. De checkout pagina komt tevoorschijn.

Hier haal ik 2 stappen tussenuit. Elke stap die er tussenuit wordt gehaald zorgt voor minder bedenktijd bij de klant.

  1. Via de diensten pagina of salespage klikt iemand op de button, automatisch wordt het product toegevoegd aan de winkelwagen.
  2. De checkout pagina komt tevoorschijn.

Dit doe je door de volgende stappen te volgen

Vind de ID van het product
Open het aangemaakte product en vind het ID-nummer van het product. Dit is het nummer wat staat achter post=

Pas de link aan
Pas nu onderstaande link aan. Vervang ‘example.com’ met de naam van jouw eigen website en ‘ID_OF_THE_DOWNLOAD’ met het net door jou gevonden nummer.

https://example.com/checkout?edd_action=add_to_cart&download_id=ID_OF_THE_DOWNLOAD

Maak een button aan
Maak een button aan op jouw diensten pagina of salespage en voeg bovenstaande link toe. Vergeet niet om het nog even goed te testen.

Testmodus webshop inschakelen

Een website is continue in ontwikkeling. Er zijn updates van verschillende functionaliteiten en/of je past zelf bepaalde dingen aan. Daarom is het altijd goed om bepaalde functionaliteiten te testen. Al helemaal als je bijvoorbeeld een actie of aanbod de deur uit doet. Je kan de testmodus van de webshop activeren zodat je de volledige routing kan doorlopen en kan kijken of alles naar behoren werkt.

1. Ga naar de instellingen van de webshop
Ga bij de instellingen van de webshop naar het tabje betalingen en je komt nu meteen onder ‘Gateways’ terecht.

2. Zet test modus aan
Vink hier Test modus aan. De test modus is vervolgens geactiveerd en je kan de test betalingen uitvoeren.

3. Verwijder de orders
Als je klaar bent met testen dan is het van belang dat je de aangemaakte orders die zijn geplaatst tijdens het testen verwijdert.

4. Factuurnummering aanpassen
Kijk wat het eerstvolgende factuurnummer moet zijn en zorg dat dit goed staat onder Betalingen > Advanced Sequential Order Numbers.

Hoe maak ik een back-up?

  1. Ga naar Duplicator in het dashboard menu
  2. Klik op ‘Maak nieuwe’
  3. Refresh de naam zodat de juiste datum erbij komt te staan
  4. Klik op ‘Volgende’
  5. Vink ‘Ja, ga verder met het aanmaakproces’ aan.
  6. Klik op ‘Maak’ vervolgens wordt het pakket aangemaakt
  7. Vervolgens kan je ervoor kiezen om de bestanden te downloaden. Maar het is op deze manier ook altijd via de FTP weer te bereiken.

Wat is wat en waar vind ik de documentatie; WordPress, thema, plugins

Algemene functionaliteiten

WordPress

Dit is het basis systeem waarmee de gehele website is gebouwd. Het fundament. WordPress maakt gebruik van een basis builder, Gutenberg. Dit wordt gebruikt voor bijvoorbeeld blogberichten. WordPress brengt alle basis functionaliteiten voor een website met zich mee.

Thema

Een thema is het design – het uiterlijk – van de website. Het is een combinatie van functionaliteit en ontwerp.

Een thema bepaalt in welke mate je specifieke onderdelen van je website kunt veranderen, zoals:

  • De header: de bovenkant van je website, met het logo en het menu
  • De footer: de onderkant van de website
  • De lay-out van het blog en pagina’s zoals de 404-pagina
  • In welke mate je het lettertype, de kleuren en de verhoudingen aan kunt passen

Het thema wat ik tegenwoordig gebruik is Divi. Divi maakt ook nog een keer gebruik van een builder die ervoor zorgt dat je de website visueel heel aantrekkelijk kan maken. Deze builder wordt gebruikt op de verschillende pagina’s

Documentatie voor Divi is hier te vinden: https://www.elegantthemes.com/documentation/divi/

Ben je al veel langer klant? Dan is het thema wat gebruikt is BeTheme. BeTheme maakt gebruik van de WPBakery builder. Documentatie daarover is hier te vinden: https://kb.wpbakery.com/docs/learning-more/

Plugins

Plugins voegen losse functionaliteiten toe. Zoals bijvoorbeeld een webshop.

Community plugins

BuddyPress

Dit is de plugin die ervoor zorgt dat je een online community hebt. Met een eigen profiel pagina, groepen, berichten naar elkaar kunnen sturen, vrienden met elkaar kunnen worden.

Documentatie is hier te vinden: https://codex.buddypress.org/

bbPress

Deze plugin voegt een forum toe aan BuddyPress. Een forum is bijvoorbeeld gekoppeld aan een groep. Binnen deze groep is het tabblad ‘Forum’ te vinden. Dit kan bijvoorbeeld heel mooi bij een online programma gebruikt worden omdat er d.m.v. de onderwerpen gestructureerd informatie besproken kan worden. Bij BuddyPress heb je bijvoorbeeld wel een groep met een groepstijdlijn maar als alles daar geplaatst zou worden dan wordt het een rommeltje en kunnen mensen het niet makkelijk over hetzelfde onderwerp hebben.

Documentatie is hier te vinden: https://codex.bbpress.org/

Youzify

Het mag er natuurlijk ook fantastisch uit zien! En daar zorgt Youzify voor. Even in een frisse jas i.p.v. een oubollig forum overzicht.

WPfusion

Bij het gebruik van verschillende plugins en platformen is het wel mooi als alles met elkaar communiceert en dat de juiste dingen zichtbaar worden voor bijvoorbeeld alleen betalende klanten. Hier zorgt WPfusion voor.

Op de website wordt een gebruiker aangemaakt > De website communiceert met MailChimp > MailChimp neemt de aangemaakte gebruiker over in de lijst > Er worden tags aan de gebruiker toegevoegd. Deze zijn eerder in MailChimp aangemaakt > Met de benodigde tags krijgt iemand toegang tot bepaalde pagina’s op de website zoals bijvoorbeeld een gratis weggever of community > Een specifieke groep is vervolgens via MailChimp weer heel makkelijk te bereiken of uit te sluiten. Mensen die al een weggever hebben ontvangen hoeven er niet weer warm voor gemaakt worden maar zijn toe aan de volgende stap, en zo kan je gericht je marketing inzetten.

E-learning plugin

LearnDash

Dit is de e-learning plugin waarmee online programma’s gemaakt kunnen worden.

Documentatie is hier te vinden: https://www.learndash.com/support/

Overige plugins

Yoast SEO

Kan ingezet worden om de Google vindbaarheid te optimaliseren.
Documentatie is hier te vinden: https://yoast.com/beginners-guide-yoast-seo/

Monster insights

Dit is een analytics plugin. In de basis kan je hiermee je in de gaten houden hoeveel mensen er op je website belanden en wat er bekeken wordt.

Documentatie is hier te vinden: https://www.monsterinsights.com/docs/

Duplicator

Hiermee kan je een back-up maken van je website.

Pin It on Pinterest